Arbeta med PR

I en växande digital värld där allt fler har tillgång till fakta och rykten konstant, är det allt viktigare för organisationer och företag att satsa på PR. PR står för Public relations och kan innefatta en rad olika arbetssysslor. De vanligaste som brukar ingå är att skriva pressmeddelanden, svara på frågor från bland annat pressen och att allmänt sköta kontakten utåt för sin arbetsplats. I sin yrkesroll innebär detta att man ofta får stå i rampljuset och blir till en offentlig person. Eftersom man får mycket fokus på dig själv gäller det även att man agerar på ett visst sätt även till vardags och tänker på vilka man umgås med.

z-bruhncommunication.se

Verktyg inom PR

Beroende på vilken roll du har som PR-ansvarig eller PR-strateg kommer dina verktyg tillhands att variera. Det finns en del som är detsamma oavsett vilken specialisering du eller arbetsplatsen du representerar har. Det i nutiden kanske största och mest effektiva verktygen är det som miljoner av människor använder sig av dagligen, nämligen social media. Det största och mest använda inom PR är Facebook, Twitter och Instagram. Genom dessa verktyg kan man lätt nå ut till allmänheten genom att sprida positiva budskap som gratis når ut till en stor massa med en information som är väldigt lätt att få tag på. För att formge information man sprider via till exempel Facebook krävs det goda kunskaper i skrift, men även fördjupade kunskaper i att skapa bild och film, samt redigeringen av dessa på ett passande sätt. Vidare brukar man säga att en PR människans vanligaste och mest användbara verktyg på datorn är mejlen, vilken man många gånger får göra på fritiden sittandes i sina utemöbler.

PR specialiseringar

Inom PR-yrket finns det många olika specialiseringar,och ditt intresse samt företags behov är vad som styr dessa. Företagskommunikatören är en specialisering som börjar bli allt vanligare och vanligare, det är även den som kan variera mest från arbetsplats till arbetsplats. Detta innefattar allt från att skriva pressutskick om händelser och nya produkter till att ge strategiska råd till företagsledningen. Marknadskommunikatören kan vara den vi oftast märker av när vi själva surfar runt på nätet. Dennas roll är att skapa kännedom om olika produkter och tjänster för företaget. Det är även den specialisering som flest PR-byråer jobbar med, eftersom det är enklare område att outsourca till någon. I Sverige har till exempel polisen satsat mycket på PR för att förbättra bilden av sin verksamhet, vilket skulle falla under både marknadskommunikation och företagskommunikation. Ett tredje område är lobbyisten som främst jobbar på en politisk nivå med att försöka få in sitt budskap på den politiska arenan.