Linkedin

Linkedin borde kanske snarare kallas för ett professionellt nätverk än ett socialt nätverk, även om det klassas som det senare. På Linkedin är det meningen att man ska skapa kontakt med de människor man möter i yrkeslivet för att bygga upp ett nätverk, som sedan kan användas för att hitta nya arbetstillfällen. Varje medlem kan skapa en profilsida där man lägger upp en presentation av sig själv, sin utbildning och sin erfarenhet, som blir ens ansikte utåt på nätverket.network-577009_1280

Linkedin grundades 2003, och har nu ungefär 313 miljoner användare världen över. Bara i Sverige har runt 2 miljoner människor ett Linkedin-konto, och 60 procent av landets alla yrkesverksamma och studenter finns därmed i nätverket. Det gäller dock att använda nätverket på rätt sätt för att det ska ge några resultat. De människor du tar kontakt med bör till exempel vara människor som du känner och litar på, annars ger det sällan någonting. Man bör också se till att ha en profilbild där man ser välvårdad och professionell ut, eftersom bilden är det första intrycket en potentiell arbetsgivare får. Det finns också saker man inte bör göra på Linkedin, som att dela saker som är irrelevanta för branschen man är verksam i, skriva otrevliga inlägg och notifiera ens kontakter varje gång man uppdaterar sin profil.

Inte bara personer kan ha profiler på Linkedin, utan även företag. Många företag, till exempel Ikea, Spotify och Truecaller, ser Linkedin som en viktigare plattform än andra sociala medier, eftersom det är här som arbetssökande letar efter information om sina potentiella arbetsgivare. Ett bra sätt för företag att visa upp sig är att se till att deras anställa har uppdaterat sina profiler så att företaget står med som arbetsgivare, och att de anställda har kontakt med varandra på Linkedin. Detta kopplar de anställda till företagets sida, vilket gör att arbetssökande kan se vilken kompetens som finns inom företaget. Många arbetssökande tar också kontakt med företagets anställda via Linkedin för att förhöra sig om hur det är att arbeta för företaget och vilket typ av arbetsgivare det är. Ett bra sätt att försäkra sig om att dina anställda kommer att säga positiva saker om dig som arbetsgivare är att se till att det finns en god sammanhållning mellan de anställda, och att det är en positiv stämning på arbetsplatsen. Ett bra sätt att uppnå det är att låta personalen åka på teambuilding. I Stockholm kan man till exempel göra det hos Teamout, där dina anställda kan lära sig samarbeta med varandra genom olika utomhusaktiviteter.