Gerillamarknadsföring må låta aggressivt, men det är inte så farligt som det låter. Begreppet syftar till en typ av marknadsföring som förlitar sig mer på list och innovation, än på traditionell betald marknadsföring. ”Think outside the box” är ett begrepp som används flitigt bland gerillamarknadsförare. Tanken är att man på ett effektivt vis ska kunna marknadsföra sitt företag, speciellt i en uppstartsfas, utan att behöva lägga ner en förmögenhet på annons- och marknadsföringskostnader. Ofta kräver det mer tid och engagemang än pengar, och gör ett större intryck på kunderna än traditionell media. Det ska vara roligt, inte jobbigt, att marknadsföra sitt företag!
Våga överraska och ta chanser
Det finns många briljanta exempel på gerillamarknadsföring som blivit riktiga succéer. Sixten Engström är en mästare på gerillamarknadsföring, och lyckades faktiskt charma en riktig prins i ett av sina marknadsföringsstunt. 2013 studerade han på universitetet i Växjö, men drev samtidigt ett företag som tillverkade manschettknappar med kundernas egna motiv, där kunden specialbeställde manschettknapparna med det motiv denne själv önskade. Prins Daniel höll en föreläsning på universitetet där Sixten studerade, och Sixten passade på att göra något otroligt smart – han smet upp på scenen och gav prins Daniel ett par manschettknappar med motiv av prinsessan Estelle. Detta fick inte bara prins Daniel att uppmärksamma företaget, Sixten fick också mycket fokus i media och hans företag blev mycket uppmärksammat!
Be dina vänner om råd
Det är nog många som önskar att de själva kommit på en idé likt den Sixten fick, ibland är det inte helt lätt att tänka ut innovativa sätt att marknadsföra sitt eget företag. Om man väl lyckas kläcka en fantastisk idé ska man också ha energi, vilja och mod att genomföra den! Ett bra sätt att försöka ta fram nya marknadsföringsidéer är att brainstorma med sina vänner eller kollegor. Det kan ta lång tid, men det är nyttigt att få inspiration och feedback av någon som tänker lite annorlunda. Ibland kan man till och med kläcka en riktigt fantastisk idé tillsammans – kanske är det du som charmar en prins nästa gång?