Alla sociala medier används idag på något sätt till marknadsföring för företag, och Twitter är inget undantag. Om man sköter sitt Twitter-konto finns det stora chanser att det hamnar högt upp i sökmotorer som Google, och därmed bidrar med gratis marknadsföring för ditt företag. För att lyckas med detta finns det fyra grundregler man bör följa. Den allra första är att man bör uppdatera kontot ofta. Ett aktivt konto ger bilden av ett aktivt företag, och ju oftare du uppdaterar, desto högre ranking får kontot hos sökmotorerna. Den andra regeln gäller dock att man inte ska publicera vad som helst bara för att publicera något – innehållet ska vara relevant för kontots följare. Posterna kan till exempel gälla nya projekt som man håller på med i företaget, eller inblickar i hur det är att jobba på företagets arbetsplats. Ett enkelt sätt att skapa en högkvalitativ post är att länka till en video på till exempel Youtube om företaget eller om något som är relaterat till företagets bransch. Om du har svårt att höra vad som sägs i Youtube-videor kan du lida av nedsatt hörsel. För att bekräfta om det är så och få hjälp kan du göra ett hörseltest på Horbart.se.
Den tredje regeln för framgångsrik marknadsföring på Twitter är att vara aktiv i kommunikationen mellan företaget och kunderna. På Twitter finns till exempel möjligheten att ”retweeta” ett inlägg och lägga till sin egen kommentar till inlägget, liksom att ”twittra” ett svar på ett annat inlägg. Interagera med kunderna, svara på deras frågor och bemöt deras klagomål! Det de flesta kunder vill se i sociala medier är att det finns människor precis som dem bakom företagsfasaden.
Slutligen kan Twitter vara ett sätt att hålla sig uppdaterad inom sin bransch. Genom att följa andra företag inom samma bransch, och dina kunder, får du veta allt som händer. Du kan också välja att följa personer med inspirerande konton för att få idéer på vad du själv kan göra med ditt företags Twitter-konto.
Twitter kan, precis som andra sociala medier, vara ett kraftfullt verktyg för att marknadsföra ditt företag och för att bygga upp goodwill kring företagets varumärke. Det gäller bara att göra upp en plan på vad man vill uppnå med kontot, och se det för vad det är: en kommunikationskanal direkt till kunderna.